P0606 P0638 P1681 lub P0201 P0202 P0203 P0204 P0245 – uszkodzony sterownik silnika ECU

Dzień dobry,

Przykra wiadomość – opisywanego poprzednio mojego saabika także dopadł typowy problem z ECU. W zasadzie spodziewanie – bo prędzej czy później musiało tak się stać 🙂 Ale czemu akurat dziś?

Pacjent: MY03 2.0t z ECU part number: 55352571 (informacja kluczowa). To samo dotyczy ECU z nr: 55352688 i z pewnością innych także..

Objawy: od kilku tygodni szalejące korekty paliwowe – zwykle dodatnie, STFT nawet pod +20% jak tylko zaczyna ładować turbo (MAP >100), dopóki pracuje w podciśnieniach korekty oscylują wokół zera, jakiś czas temu błędy przepustnicy P0638 lub P0101 (przepływomierz), które samoistnie znikały i powracały.

Sterownik wchodzi w tryb (BARDZO..) awaryjny, na tyle że rozpędzenie do 70km/h zajmuje dobre 2 minuty, zgłasza błędy:

  • P0606 (ECM internal fault)
  • P0638 (błędy sterowania przepustnicą)
  • czasami także P1681 lub P1682

EDYCJA – znam kilkadziesiąt przypadków, gdzie sypiące się ECU dla odmiany generowało błędy:

  • P0201, P0202, P0203, P0204 – a więc coś nie halo z wtryskiwaczami
  • P0245 – zaworek przy przepustnicy

EDYCJA2 – a także wiele przypadków, gdzie ECU wyrzucało błędy:

  • P0340 – czujnik położenia wału (podmiana nic nie daje)
  • P0033 – zawór bypass na turbo

EDYCJA3 – przypadki gdzie ECU wyrzucało błąd:

  • P0601 – suma kontrolna oprogramowania

EDYCJA4 – przypadki gdzie ECU pokazywało błędy:

  • P0686
  • P0687
  • P0691
  • P0693
  • P1682

Jak widać sterowniki padają na kilka typowych sposobów. Powyższą listę systematycznie uzupełniam, najczęściej jednak są to dwa pierwsze przypadki czyli błędy układu sterownia przepustnicą lub wtryskiwaczami.

Silnik w przypadku błędu P0606 i P0638 na wolnych obrotach może pracować tak:

Wykazuje się także.. kompletnym brakiem mocy

W przypadku innych usterek będzie to gaśnięcie, nieodpalanie (szczególnie na gorącym silniku), dymienie lub utrata mocy.

Jedyne sensowne rozwiązanie to wymiana ECU, koszt na dzień dzisiejszy ok 500zł + programowanie.

EDIT: styczeń 2019r – jest coraz mniej używanych, sprawnych sterowników.. aktualnie ceny kształtują się na poziomie 600-700zł..

EDIT: wrzesień 2020r – aktualnie ciężko znaleźć ECU w cenie poniżej 900zł. To tylko pokazuje że popyt przewyższa podaż.

Niestety, nie znam przypadku aby ktoś naprawił padnięty sterownik, może dlatego że główny problem to sama jego rozbiórka i konstrukcja wewnątrz – bardzo łatwo uszkodzić taśmę łączącą.

Potrafię zaadaptować sterownik nawet z polifta do przedlifta lub odwrotnie. Mimo innej przepustnicy. Obecność lub brak pompy SAI także jest bez znaczenia 🙂

Warto dodać że czasami powyższe problemy spowodowane są zaśniedziałymi/skorodowanymi stykami w kostce zlokalizowanej gdzieś pomiędzy (pod) akumulatorem a lampą po stronie kierowcy – konektor H42-2 – i trzeba to koniecznie sprawdzić. Czasem faktycznie może być też winna przepustnica, czy problem w wiązce, jednak zdecydowanie rzadziej.

Najlepsze wyjście to podmiana na próbę i wszystko staje się jasne.

PS. Co jakiś czas mam w ofercie (klik) sprawdzone sterowniki do 9-3, wymianę można połączyć z stg0/stg1 🙂 jak np. w tym przypadku

EDIT: do wpisu jest update pod linkiem: Padające sterowniki silnika w 9-3 B207 / Z20NET – lista typowych błędów

15 thoughts on “P0606 P0638 P1681 lub P0201 P0202 P0203 P0204 P0245 – uszkodzony sterownik silnika ECU

  • ” No i to by było na tyle. Aha warto dodać że czasami powyższe problemy spowodowane są zaśniedziałymi/skorodowanymi stykami w kostce zlokalizowanej gdzieś pomiędzy (pod) akumulatorem a lampą po stronie kierowcy, ale to rzadkość.”

    Nie jest to rzadkością. W 30% przypadków pomaga wyczyszczenie konektorów H42-2, które znajdują się pod obudową akumulatora na podłużnicy. Umiejscowienie ich sprawia, że styki rdzewieją albo dostaje się masa piasku. I jest to nagminne gdy ktoś nie posiada np. osłony silnika.

    Warto zacząć sprawdzanie od tego bo na prawdę zakup środka do czyszczenia styków kosztuje do 10zł, a cała operacja trwa 10-15 min. Dodatkowo błędy te często pojawiają się przy padającej przepustnicy lub jak jest brudna.

    Wszystko fajnie opisane, ale warto wspomnieć o rzeczach, które wymieniłem bo dopiero po sprawdzeniu tych elementów kierować się powinniśmy w stronę ECU.
    Bo mimo wszystko 30% to nie rzadkość, a jak do tej pory pomogło w niejednym SS.

  • Witam saab2.0 turbo 2007rok uszkodzony sterownik silnika.Tu moje pytanie czy moge prosic jakis kontakt gdzie moge wyslac sterownik do naprawy?

    • Witam! Ogólnie rzecz ujmując tych sterowników się nie naprawia… Można próbować w firmie Vayer w Ciechanowie, ale wychodzi to drożej niż wymiana na drugi, a i rzadko udaje się naprawić.

  • Witam, czy posiada Pan sterownik do 1.8t 150km. Jaka była by cena z programowaniem. Saab 9-3 1.8t 2003r.

  • Witam, czy posiada Pan sterownik do saab 9-3 1,8t 2003r. Jaka byłaby cena za sterownik z programowaniem.

      • Kolego a co powiesz jak stał nie palony kilka miechów teraz nie odpala nie łaczy się z kompem, kręci, paliwo na listwie jest i pompa pracuje a nie odpala nawet zreszta z popychu ( z liny tez nie pali ) rece mi opadaja jedyne co zauwazylem to ze kluczyk przestal otwierac i zamykac drzwi z pilota czy moze miec to jakis zwiazek ???

  • Prawdopodobnie zaśniedziały masy i ecu nie dostaje zasilania 🙂 miałem tak dwukrotnie

  • Kamil, a jeżeli auto po strojeniu na stg1 w polificie w Turbo LPG wywala raz na 200- 300 km błąd P0606? Kwestia korekty softu czy też powoli pada ECU? Mam do nich trochę daleko i zanim będę dzwonił, chciałbym podpytać czy np. jakimś „ustawieniem” mapy można ten błąd niechcący wywołać.

    • Jeśli przed strojeniem problemu nie było to mało prawdopodobne żeby tak nagle padło ECU. P0606 może wywołać każdy, dowolny błąd logiczny w software, wychodzenie poza limitery/zakresy itd, patrząc na ich pracę to także wgranie nieodpowiedniego do danego auta (rocznik modelowy) pliku itp 🙂 Możliwości jest mega dużo

Możliwość komentowania jest wyłączona.