Hej, wpis o padających ECU już był, jednak daaawno temu – możecie wierzyć lub nie – wymieniliśmy już z pewnością więcej niż 230 (dwieście trzydzieści) sztuk, typowy dzień 'roboczy’ wygląda tak że maksymalnie do godziny 10:00 już jest pierwszy telefon/wiadomość z opisem usterki, a nierzadko kończy się na 3-4 dziennie..
poprzedni: KLIK
Pomyślałem więc że warto – na bazie doświadczeń – zrobić update i rozpisać to ładniej, czytelniej.
Dlaczego sterowniki padają?
Moim zdaniem główne przyczyny są dwie:
- miejsce montażu – sami zobaczcie na zdjęciu – o ile w czasie jazdy sterownik ma nawiew poprzez grilla i jest jakoś chłodzony, o tyle jak auto stoi albo 'postoi i odda ciepło’ robi się tam naprawdę gorąc. Przykładowo sterownika z auta które przez 15 minut pracowało na wolnych obrotach, z zamkniętą maską nie da się wziąć w rękę.. Obudowa ma co najmniej 80 stopni.
- konstrukcja wewnątrz – może to już wpływy GMa i początki celowego postarzania? kto wie
Jakie objawy daje padnięte ECU?
To bardzo ważna część, m. in dlatego że znam mnóstwo przypadków gdzie ludzie wymieniali wtryskiwacze, wiązki, czujniki, kombinowali, ładowali w auto niemałą kasę, a finalnie i tak okazywało się że wina leży w ECU. Także dobra diagnoza i znajomość problemu to absolutna podstawa!
Typowe kody błędów wyrzucane przez ECU:
- P0201, P0202, P0203, P0204
- P0245
- przy takim zestawie błędów, nie ma żadnych wątpliwości że to ECU. Na 1000%, trzeba się z tym pogodzić 😉
- P0638
- P0606
- P1681
- P1682
- P0691
- P0692
- P0693
- P0686
- P0687
- P0606
- P0601
- P0617
- P0035
- P0628
- P0638
- P1523
- P2135
przy czym czasami jest to wina przepustnicy lub kiepskiego przejścia w konektorze H42-2
Objawy dla powyższych kodów to:
- w przypadku błędów wtryskiwaczy – brak mocy, dymienie, problemy z odpaleniem, gaśnięcie, zapach benzyny
- w przypadków błędów przepustnicy – gaśnie, nie chce odpalić, absolutny brak mocy
- w przypadku błędów wentylatorów – padają pierwsze 3 biegi, i nie jest to wina rezystora – brak mocy, brak klimatyzacji, grzanie się silnika
Czy da się uniknąć awarii?
Szczerze wątpię, ale myślę że można ją opóźnić dbając o to, aby sterownikowi było choć trochę chłodniej. Dlaczego mamy klimatyzowane serwerownie? To proste – komputery, elektronika nie lubią ciepła.
Na Facebooku co jakiś czas przewijają się tematy dotyczące izolacji termicznej ECU. Można zamontować ebonitową podkładkę + dystanse które trochę podniosą sterownik – jest tam jeszcze całkiem sporo miejsca. I tu zdania są bardzo podzielone – pojawia się hejt typu 'jak to wygląda’, 'to nic nie daje’, jednak fakty są takie że ktoś zmierzył temperatury i różnica z całą pewnością jest zauważalna. Prawdopodobnie nie uchroni to przed awarią, ale całkiem logiczne wydaje się opóźnienie wystąpienia usterki – temat do zbadania na grupach fb 🙂
Czy można naprawić sterownik?
Było dobrze… cóż można napisać – mając do dyspozycji tyle uszkodzonych sterowników muszę przyznać że próbowaliśmy nie raz, nie dwa skorzystać z usług firm zajmująych się naprawą elektroniki, często płacąc po 200zł za samą diagnozę. Wiele osób deklarowało że da się to zrobić, że to podobnie jak ze sterownikami Opla Vectry B i innych opelków 'z tamtych lat’. Wszystkie te deklaracje szybko zamieniały się w 'aaa panie bo tu taśma taka jest, to trzeba mieć sprzęt odpowiedni.. my nie podejmujemy…’. Jeśli ktoś coś wie 'w temacie’ i może pomóc proszę o kontakt! Osobiście nie znam przypadku aby ktoś ECU skutecznie naprawił. A szkoda, przydałoby się, tym bardziej że…
…jak wygląda aktualna sytuacja rynkowa?
Pisałem w 2018 roku że ECU to koszt ok 500zł, rok później był update z cenami na poziomie 600-700. Na dzień dzisiejszy ciężko znaleźć sterownik, na który ktoś da gwarancję, w cenie poniżej 900zł.
UPDATE: jesień 2021, ECU po 1400+ zł
Wyraźnie widać że popyt przewyższa podaż, sterowniki te w 2016 roku były jeszcze po 300-400zł 🙂 Ciekawostka jest taka że przy imporcie ECU odsetek trefnych to około 20%. Czyli już na 'dzień dobry’ trafia się tyle uszkodzonych, co wychodzi zwykle dopiero po przejechaniu kilkudziesięciu-kilkuset kilometrów, mimo że ktoś deklarował że 'działał do końca;
I co z tym zrobić?
Kiedy Twoje ECU pada – wymieniać – szukać na popularnych portalach. Przy czym odrzucałbym oferty bez gwarancji, albo z tzw. 'gwarancją rozruchową’ bo można się naciąć.
ew. jak ktoś jest zainteresowany to na allegro wystawiam testowane używki, na które daję miesięczną pisemną gw., można to połączyć od razu z jakimś stg dla 'rekompensaty strat’, alternatywnie szukać nowego, a są – w cenach około 4000zł na dzień dzisiejszy.
PS. Jeśli robiłem soft w Twoim aucie to zachowałem backup – wtedy odchodzi kwestia wysyłania ECU celem zrobienia klona, bo plik z software, VIN itd już mam.
A jeśli działa okay to… żyć dalej 🙂 tyle że ze świadomością że kiedyś prawdopodobnie i Twój saab pokaże powyższe błędy, zwykle w najmniej odpowiednim momencie
Tak jak w starszych konstrukcjach było dużo problemów np. z odmą czy panewkami, tak auta z B207 mają problemy z ECU (i kilka innych, typowych – jak np. rozrząd balansu).
I jest to całkowicie normalne, każde auto, każda marka ma swoje 'zady i walety’ 🙂 Zresztą czym jest usterka ECU w tak fajnym samochodzie, z tak dobrymi silnikami? 🙂 Na marginesie – zauważam trend, że dopiero teraz, po latach, jak te auta staniały, jak grupa VAG, A-czwórkowy 'korbotronik’ i ich 1.8t się znudziło, że ludzie zaczynają doceniać SAABa.
Jestem tylko ciekaw jednego, bo cudów nie ma – sterowniki kiedyś się skończą, w końcu ile 'angoli’ można rozebrać na części…czy nadejdzie taki czas że SSy będą stały na otomoto w cenie 3000-4000zł, z adnotacją 'uszkodzone ECU’ ? 🙂
No to się wstrzeliłeś z tematem posta 🙂 Gadaliśmy i jeździliśmy moim na jesieni 2019. Wtedy powiedziałeś by sprawdzić wentylatory (P0691 i p0693). Wentylatory i moduł ich sterowania wymienione,ale nic to nie dało. Zostało P0686 i P0687 i brak klimy(bolesne w upały,ale da sie obejść ;)). A od wczoraj doszedł P0300 i Auto przestało jeździć. Jak odpali to pojadę z mocą, jak nie, to jak żółw na ćwierć gwizdka. Help. Chyba teraz już nie mam wątpliwości że to jednak ECU.
Hahah co poradzić 🙂 na to wygląda..