Padające sterowniki silnika w 9-3 B207 / Z20NET – lista typowych błędów

Hej, wpis o padających ECU już był, jednak daaawno temu – możecie wierzyć lub nie – wymieniliśmy już z pewnością więcej niż 230 (dwieście trzydzieści) sztuk, typowy dzień 'roboczy’ wygląda tak że maksymalnie do godziny 10:00 już jest pierwszy telefon/wiadomość z opisem usterki, a nierzadko kończy się na 3-4 dziennie..

poprzedni: KLIK

Pomyślałem więc że warto – na bazie doświadczeń – zrobić update i rozpisać to ładniej, czytelniej.

Dlaczego sterowniki padają?

Moim zdaniem główne przyczyny są dwie:

  • miejsce montażu – sami zobaczcie na zdjęciu – o ile w czasie jazdy sterownik ma nawiew poprzez grilla i jest jakoś chłodzony, o tyle jak auto stoi albo 'postoi i odda ciepło’ robi się tam naprawdę gorąc. Przykładowo sterownika z auta które przez 15 minut pracowało na wolnych obrotach, z zamkniętą maską nie da się wziąć w rękę.. Obudowa ma co najmniej 80 stopni.
  • konstrukcja wewnątrz – może to już wpływy GMa i początki celowego postarzania? kto wie

Jakie objawy daje padnięte ECU?

To bardzo ważna część, m. in dlatego że znam mnóstwo przypadków gdzie ludzie wymieniali wtryskiwacze, wiązki, czujniki, kombinowali, ładowali w auto niemałą kasę, a finalnie i tak okazywało się że wina leży w ECU. Także dobra diagnoza i znajomość problemu to absolutna podstawa!

Typowe kody błędów wyrzucane przez ECU:

  • P0201, P0202, P0203, P0204
  • P0245
  • przy takim zestawie błędów, nie ma żadnych wątpliwości że to ECU. Na 1000%, trzeba się z tym pogodzić 😉

  • P0638
  • P0606
  • P1681
  • P1682

  • P0691
  • P0692
  • P0693

  • P0686
  • P0687

  • P0606
  • P0601

  • P0617
  • P0035
  • P0628

  • P0638
  • P1523
  • P2135

przy czym czasami jest to wina przepustnicy lub kiepskiego przejścia w konektorze H42-2


Objawy dla powyższych kodów to:

  • w przypadku błędów wtryskiwaczy – brak mocy, dymienie, problemy z odpaleniem, gaśnięcie, zapach benzyny
  • w przypadków błędów przepustnicy – gaśnie, nie chce odpalić, absolutny brak mocy
  • w przypadku błędów wentylatorów – padają pierwsze 3 biegi, i nie jest to wina rezystora – brak mocy, brak klimatyzacji, grzanie się silnika

Czy da się uniknąć awarii?

Szczerze wątpię, ale myślę że można ją opóźnić dbając o to, aby sterownikowi było choć trochę chłodniej. Dlaczego mamy klimatyzowane serwerownie? To proste – komputery, elektronika nie lubią ciepła.

Na Facebooku co jakiś czas przewijają się tematy dotyczące izolacji termicznej ECU. Można zamontować ebonitową podkładkę + dystanse które trochę podniosą sterownik – jest tam jeszcze całkiem sporo miejsca. I tu zdania są bardzo podzielone – pojawia się hejt typu 'jak to wygląda’, 'to nic nie daje’, jednak fakty są takie że ktoś zmierzył temperatury i różnica z całą pewnością jest zauważalna. Prawdopodobnie nie uchroni to przed awarią, ale całkiem logiczne wydaje się opóźnienie wystąpienia usterki – temat do zbadania na grupach fb 🙂

Czy można naprawić sterownik?

Było dobrze… cóż można napisać – mając do dyspozycji tyle uszkodzonych sterowników muszę przyznać że próbowaliśmy nie raz, nie dwa skorzystać z usług firm zajmująych się naprawą elektroniki, często płacąc po 200zł za samą diagnozę. Wiele osób deklarowało że da się to zrobić, że to podobnie jak ze sterownikami Opla Vectry B i innych opelków 'z tamtych lat’. Wszystkie te deklaracje szybko zamieniały się w 'aaa panie bo tu taśma taka jest, to trzeba mieć sprzęt odpowiedni.. my nie podejmujemy…’. Jeśli ktoś coś wie 'w temacie’ i może pomóc proszę o kontakt! Osobiście nie znam przypadku aby ktoś ECU skutecznie naprawił. A szkoda, przydałoby się, tym bardziej że…

…jak wygląda aktualna sytuacja rynkowa?

Pisałem w 2018 roku że ECU to koszt ok 500zł, rok później był update z cenami na poziomie 600-700. Na dzień dzisiejszy ciężko znaleźć sterownik, na który ktoś da gwarancję, w cenie poniżej 900zł.

UPDATE: jesień 2021, ECU po 1400+ zł

Wyraźnie widać że popyt przewyższa podaż, sterowniki te w 2016 roku były jeszcze po 300-400zł 🙂 Ciekawostka jest taka że przy imporcie ECU odsetek trefnych to około 20%. Czyli już na 'dzień dobry’ trafia się tyle uszkodzonych, co wychodzi zwykle dopiero po przejechaniu kilkudziesięciu-kilkuset kilometrów, mimo że ktoś deklarował że 'działał do końca;

I co z tym zrobić?

Kiedy Twoje ECU pada – wymieniać – szukać na popularnych portalach. Przy czym odrzucałbym oferty bez gwarancji, albo z tzw. 'gwarancją rozruchową’ bo można się naciąć.

ew. jak ktoś jest zainteresowany to na allegro wystawiam testowane używki, na które daję miesięczną pisemną gw., można to połączyć od razu z jakimś stg dla 'rekompensaty strat’, alternatywnie szukać nowego, a są – w cenach około 4000zł na dzień dzisiejszy. 

PS. Jeśli robiłem soft w Twoim aucie to zachowałem backup – wtedy odchodzi kwestia wysyłania ECU celem zrobienia klona, bo plik z software, VIN itd już mam.

A jeśli działa okay to… żyć dalej 🙂 tyle że ze świadomością że kiedyś prawdopodobnie i Twój saab pokaże powyższe błędy, zwykle w najmniej odpowiednim momencie

Tak jak w starszych konstrukcjach było dużo problemów np. z odmą czy panewkami, tak auta z B207 mają problemy z ECU (i kilka innych, typowych – jak np. rozrząd balansu).

I jest to całkowicie normalne, każde auto, każda marka ma swoje 'zady i walety’ 🙂 Zresztą czym jest usterka ECU w tak fajnym samochodzie, z tak dobrymi silnikami? 🙂 Na marginesie – zauważam trend, że dopiero teraz, po latach, jak te auta staniały, jak grupa VAG, A-czwórkowy 'korbotronik’ i ich 1.8t się znudziło, że ludzie zaczynają doceniać SAABa.

Jestem tylko ciekaw jednego, bo cudów nie ma – sterowniki kiedyś się skończą, w końcu ile 'angoli’ można rozebrać na części…czy nadejdzie taki czas że SSy będą stały na otomoto w cenie 3000-4000zł, z adnotacją 'uszkodzone ECU’ ? 🙂

3 thoughts on “Padające sterowniki silnika w 9-3 B207 / Z20NET – lista typowych błędów

Możliwość komentowania jest wyłączona.