Wymiana rozrządu głównego i/lub balansu w saabie – jak się za to zabrać

Cześć, może komuś się przyda, a jednocześnie ograniczy ilość pytań do mnie 🙂 – kilka istotnych informacji na temat wymiany rozrządu głównego w B207/Z20NET.

Zacznijmy od początku, silniki te mają de facto dwa łańcuchy rozrządu.

Ten ‘głębiej’ to rozrząd balansu, który napędza:

  • wałek balansowy po stronie dolotu
  • wałek balansowy po stronie wydechu
  • pompę wody

Nagminne jest pękanie płozy balansu, można powiedzieć że to taka wada konstrukcyjna – płoza pracuje pod dość dużym kątem, napinacz napiera w newralgicznym miejscu, pewnego dnia pęka i silnik zaczyna dziwnie wibrować, hałasować, buczeć (tak jakby z wydechu), ma bardzo charakterystyczny dźwięk. Więcej informacji tutaj: Uszkodzony rozrząd balansu; jak brzmi, jak wygląda. Dzieje się to co średnio co 80-120tys km, doszło do tego że nowa oryginalna płoza balansu potrafi kosztować raptem 80zł 🙂

Ten ‘płycej’ to rozrząd główny, który oczywiście napędza wałki rozrządu. Objawy jego zużycia to przede wszystkim hałasy przy odpalaniu zimnego silnika, ocieranie, niezbyt równa praca. Plus łańcuszka jest taki że w porównaniu z paskiem zamiast ‘zerwać się’ zwykle daje jakieś znaki w postaci głośniejszej pracy właśnie. Ile wytrzymuje? to zależy od eksploatacji, stylu jazdy. Powiedzmy że przeciętnie od 200 do 350tys km.

Podstawą jeśli chodzi o wymianę rozrządu jest wykorzystanie oryginalnych blokad Kent Moore, bez nich ustawienie rozrządu poprawnie, tak żeby silnik pracował równo, gładko jest praktycznie niewykonalne. Są metody z rosyjskich stron na jakieś podkładki itp, ale to trochę druciarstwo 😉 Słowo o blokadach: Falowanie obrotów, nierówna praca, drżenie; blokady rozrządu oryginał vs zamiennik.

Niedopuszczalne jest ustawienie na jakichkolwiek zamiennikach – silnik wtedy źle pracuje, pojawia się oscylacja obrotów, drżenie w plecach itp. – wielokrotnie robiłem poprawki/korekty rorządu po takim kiepskim ustawieniu. Lepiej zrobić to raz a dobrze, blokady można wypożyczyć – w zakupie są bardzo drogie – powyżej 1000zł za dwa kawałki metalu, kiedyś sam wypożyczałem, ale obecnie zbyt często ich potrzebuję i jest to już niemożliwe, proszę szukać na allegro czy olx.

Jeśli chodzi o samą wymianę rozrządu głównego i elementy niezbędne:

  • zestaw rozrządu, który powinien zawierać łańcuch główny, płozy/ślizgi, śruby, napinacz oraz co mega ważne nowe koła zębate do wałków rozrządu.
  • uszczelka pokrywy zaworów – najlepiej oryginał, ostrzegam że np. victor reinz jest twardy jak kalosz i już po kilku miesiącach często zaczyna przeciekać. Różnica w cenie na poziomie 40zł więc nie warto oszczędzać
  • uszczelka pokrywy rozrządu.
  • uszczelniacz wału!

Jeśli chodzi o wymianę rozrządu balansu:

  • zestaw rozrządu, powinnien zawierać łańcuszek, napinacz, płozy/ślizgi oraz śruby. Fajnie jakby zawierał koła balansu.
  • pasowałoby też od razu wymienić pompę wody, ponieważ te także się zużywają, po latach często ciekną
  • jeśli wymieniamy sam balans (główny zostaje stary) to także potrzebna jest uszczelka pokrywy rozrządu i pokrywy zaworów, bowiem do wymiany łańcuszka balansu trzeba rozpiąć/zluzować łańcuch główny (balans jest ‘głębiej’ niż główny).

Na co zwracam szczególną uwagę:

  • marka – nie pokusiłbym się o ładowanie zamiennika głównego rozrządu – tu jestem wyznawcą oryginałów, często w tańszych zamiennikach sypią się napinacze. Nie muszę chyba dodawać czym grozi poważne uszkodzenie napinacza albo łańcuszka – w praktyce jest to ‘koniec silnika’.
  • jeśli chodzi o balansowy myślę że tutaj można pakować zamiennik, bo nawet jeśli padnie to nie powinna się stać krzywda silnikowi, aczkolwiek także preferowany jest oryginał. Różnice w cenie nie są wielkie.
  • blokady rozrządu – oryginał i koniec. Różnice w stosunku do zamienników są spore. Ciekawostka: są tacy którzy wymieniają rozrządy w saabach (zarobkowo, nie hobbystycznie..) bez blokad 😀 Problemem tu jest po prostu brak klinów na wałkach rozrządu oraz brak odpowiedniej wiedzy. Do silnika B207R blokada srebrna, do innych czyli E/L zielona.
  • uszczelki – fajnie byłoby ładować coś lepszej jakości, co wytrzyma trochę dłużej niż tanie zamienniki mało znanych producentów.
  • wychodziły dwie wersje koła zębatego do balansu (tego ‘na wał’) – jedne z tłumikiem drgań skrętnych, inne bez, trzeba dobrać odpowiednie! (thx Mariusz)

 

Co trzeba rozebrać/zdemontować żeby dostać się do rozrządu:

  • osłona cewek, cewki, świece zapłonowe
  • uszczelka pokrywy zaworów
  • łapa/poducha silnika po stronie rozrządu
  • filtr powietrza
  • koło, nadkole
  • pasek wielorowkowy i napinacz
  • pokrywa rozrządu/pompa oleju

Przy okazji: do wymiany rozrządu nie trzeba wyciągać silnika. Jest to bzdura którą ktoś powiela na forach i grupach fb. Jedyne do czego trzebaby wyjąć silnik to wymiana wałków balansujących (nie kół wałków, ale CAŁYCH wałków, są długie), a nie ma powodu żeby to robić.

Co warto zrobić przy okazji – bo i tak rozbieramy:

  • wymiana paska wielorowkowego
  • wymiana napinacza paska wielorowkowego
  • kontrola stanu rolek – alternatora itp.
  • wymiana świec zapłonowych
  • wymiana filtra powietrza
  • wymiana oleju i filtra oleju.
  • jeśli wymieniamy pompę wody to oczywiście zmieniamy płyn chłodniczy

Podobno gentlemani nie rozmawiają o kasie, więc hmm – ile to kosztuje? 🙂

  • rozrząd główny + balansu + pompa wody + uszczelka pokrywy rozrządu i pokrywy zaworów => jest to około 2100-2600zł zależnie od sklepu, czy aktualnej promocji. Mowa rzecz jasna o podzespołach oryginalnych
  • na zamiennikach będzie o kilkaset złotych taniej.
  • olej silnikowy + płyn chłodniczy – około 250-400zł
  • robocizna – typowo ‘mechanicy’ (cudzysłów jest tu zamierzony ;)) biorą za takie prace około 500-900zł, roboty jest co najmniej na kilka godzin.

Czy jest w tym coś skomplikowanego? Absolutnie nie, jeśli użyć mózgu 🙂 Silnik/rozrząd jak każdy inny. Jedyne co go ‘wyróżnia’ to brak klinów na wałkach rozrząd,u przez co potrzebne są precyzyjne blokady, oraz konieczność poprawnego ustawienia rozrządu balansu – są 3 punkty na łańcuszku oraz (zwykle już ledwo widoczne) strzałeczki na wałkach balansujących. Znaków na łańcuchu głównym brak/jest jeden ale nie ma żadnego znaczenia.

I na koniec – gdzie można kupić rozrząd w dobrej cenie?

 

UPRZEDZAJĄC PYTANIAnie zajmuję się wymianą rozrządów, brak czasu.. :/ Jedynie na własne potrzeby, bo naprawdę nie ma kiedy. Jedyne co robię przy rozrządzie to korekty ustawienia wałków – gdy ktoś użyje złych blokad, co zdarza się przynajmniej 1-2x w tygodniu.

 

Pozdrawiam, mam nadzieję że ten wpis uratuje choć jedną saabinę przed ‘fachowcami’ 🙂 a jednocześnie komuś pomoże zrozumieć temat. Jeśli uważacie że warto o czymś wspomnieć to proszę o komentarz – mogłem zapomnieć, wpis jest ‘na gorąco’, pisany o 1:30 w nocy 🙂

 

6 thoughts on “Wymiana rozrządu głównego i/lub balansu w saabie – jak się za to zabrać

  • brakuje mi tu ważnej informacji o występowaniu różnych kół napędu balansu. Ten z noebrothers nie pasował do mojego b207 z 2004 🙁

  • Hej, w moim 93 1,8 t przy ok 2000 rpm słychać dziwne buczenie i czuć wzmożone wibracje i tak się dzieje również po puszczeniu gazu np przy redukcji biegów , poza tym silnik dopiero po krótkiej chwili schodzi z obrotów, czy macie jakiś pogląd na ten temat? generalnie silnik pracuje poprawnie , ładnie przyśpiesza , jest moc ..co prawda muszę przyznać że jest to mój pierwszy Saabik no i nie mam jakiejś skali odniesienia , pozdrawiam..

    • Ciężko tak na odległość 🙂 trzeba przede wszystkim sprawdzić czy są hałasy z rozrządu po odpaleniu zimnego silnika, szczelność wydechu, dolotu i podciśnienia

      • Dzięki że odpowiedziałeś , w rozrządzie jest cicho, przynajmniej nic niepokojącego nie ma, ale jakiś czas temu w Saabixie w Lbn orzekli ze to drżenie to sprawa balansu , jakoś sceptycznie do tego podszedłem, posprawdzam jeszcze, jak radziłeś wszystkie kanały powietrzne i spalinowe , pozdrawiam

  • Skąd dowiedzieć czy mam koło napędu balansu z tłumikiem drgań czy bez? jeżeli mam bez tłumika można zamontować z tłumikiem?

Możliwość komentowania jest wyłączona.