[polift] Modyfikacja auta z hirschem – stg2 z turbo Aero czyli setup 14T i 440cc

Hej,

Tym razem b臋dzie o aucie Ma膰ka ze Stargardu – kaaaawa艂 drogi do mnie 馃檪

Pierwszy raz spotkali艣my si臋 ze 2 miesi膮ce temu, gdy wraca艂em z Mi臋dzyzdroj贸w. Wtedy okaza艂o si臋 偶e autko ma software hirscha na 195hp, i instalacj臋 LPG na sterowniku KME kt贸rej kto艣 nie potrafi艂 wystroi膰 mimo wielu pr贸b.

Po zapi臋ciu 'w dupeczk臋’ sondy AFR szybko okaza艂o si臋 偶e w aucie le偶y i kwiczy pompa paliwa… Lambda przy wci艣ni臋ciu peda艂u w pod艂og臋 by艂a ponad 1 wi臋c niebezpiecznie ubogo, ale… skoro nie ma sensownego wzoru w postaci odpowiednio pracuj膮cego silnika na benzynie zabra艂em si臋 od razu za strojenie instalacji gazowej 'w zera’. To jeden z tych niewielu przypadk贸w gdzie korekty na obu paliwach b臋d膮 mocno r贸偶ni艂y si臋 od siebie (w tym przypadku na benzynie sz艂y rzecz jasna w wysokie plusy). C贸偶, trzeba sobie radzi膰, zrobili艣my kilkana艣cie kilometr贸w w ekspresowym tempie, podczas kt贸rych tak偶e wysz艂o na jaw 偶e i instalacja gazowa nie radzi sobie z zapotrzebowaniem na paliwo 馃檪

Jednak wkr贸tce po tym auto dosta艂o now膮 pomp臋 – polecam Walbro GSS 341 oraz nowy parownik i przew贸d 8mm z butli. Co wi臋cej wpad艂a tak偶e turbina z Aero i… Maciek przyjecha艂 550km na strojenie 馃檪 szacun 偶e si臋 chcia艂o 馃檪

Co wi臋cej aby ca艂kowicie pozby膰 si臋 problemu zap臋tle艅 i zostawi膰 zapas na wi臋cej zosta艂y zamontowane wtryskiwacze Bosch EV1 440cc. Fajnie 偶e mia艂em pomocnika – jeden zaj膮艂 si臋 mechanik膮, drugi oprawianiem kosteczek 馃檪

Po monta偶u trzeba by艂o jeszcze poprawi膰 kostk臋 wtryskiwacza nr 1 oraz stworzy膰 odpowiedni pod ten setup software

Postanowi艂em zostawi膰 jako baz臋 hirscha, poniewa偶 ma on przyjemnie zrobiony zap艂on – auto potrafi by膰 zaskakuj膮co ekonomiczne przy tankowaniu benz. min. 98 oktan. Rzecz jasna trzeba by艂o rozszerzy膰 wymagane tabele, przeskalowa膰, skorygowa膰 dawki paliwa oraz mapy zap艂onowe, wykona膰 kalibracj臋 turbospr臋偶arki 14T i zaprogramowa膰 wtryskiwacze oraz poprawi膰 ich map臋 (nie)liniowo艣ci. Po kolejnej godzinie albo i dw贸ch klikania uda艂o si臋 ruszy膰 w drog臋 馃檪

I tu najciekawsza cz臋艣膰, bowiem o ile na 'seryjnym hirschu’ autko je藕dzi艂o okay, o tyle po zwi臋kszeniu obci膮偶e艅 i target贸w w mapie wysz艂o na jaw 偶e ponownie mieszanka jest uboga. Doskona艂y przyk艂ad, 偶e czasem pewne niedomagania ujawniaj膮 si臋 dopiero PO zwi臋kszeniu momentu i nie mo偶na powiedzie膰 'w ciemno’ 偶e wszystko w aucie na pewno b臋dzie dzia艂a膰 'ot tak’.

Tym razem winny by艂 przep艂ywomierz – zabrudzony zani偶a odczyt przep艂ywaj膮cej przez niego masy powietrza, przez co 藕le wylicza proporcj臋 podawanego paliwa. Po podmianie jak r臋k膮 odj膮艂.

Rzecz jasna standardowo okaza艂o si臋 te偶 偶e puszcza zaw贸r DV na turbinie – nie wytrzymuje ci艣nienia, auto ma zbyt s艂aby 'd贸艂’. Zamontowali艣my od razu t艂oczkowy marki properfekt (szczerze polecam – pisa艂em o nich tu).

I w drog臋, kilka korekt software i na koniec zdj臋cie jeszcze jednego, ukrytego limitera, kt贸ry zd膮偶y艂 si臋 ujawni膰 w trakcie logowania.

Skoro benzyna zosta艂a dopracowana zabrali艣my si臋 za strojenie instalacji gazowej, i tu niez艂y zonk. Mistrz zamontowa艂 parownik KME Gold GT, z wej艣ciem 8mm (ok), dwoma wyj艣ciami 12mm (ok), po czym jedno z wyj艣膰 z parownika za艣lepi艂 chamsk膮 plastikow膮 艣rubk膮.. bo przecie偶 po co zasila膰 listw臋 wtryskow膮 z obu stron… przecie偶 to wymaga drugiego filtra i metrowej rurki… 偶enada. Oczywi艣cie w ten spos贸b wydajno艣膰 instalacji zosta艂a powa偶nie ograniczona, po co艣 Gold ma dwa wyj艣cia.

Mimo tych wszystkich niespodzianek, systematycznie eliminowanych, uda艂o si臋 jednak autko dostroi膰 na sond臋 i korekty, kt贸re zosta艂y doprowadzony do takich samych jak na benzynie +-2% 馃檪

Na koniec po kilku godzinach prac do pi臋knego kombiaczka wpad艂a tak偶e wygodniejsza kierownica z bickami, co by przyjemniej si臋 wraca艂o do domu… d艂uuga droga 馃檪

Z tego co wiem nie do艣膰 偶e auto je藕dzi sprawniej, a target jest na poziomie 365Nm i 240KM – bo to ma dzia艂a膰 jak najd艂u偶ej i efektywnie (a nie efektownie), spalanie w normalnej je藕dzie spad艂o o litr 馃檪 ma trafi膰 na hamowni臋 – na co szczerze licz臋 馃槈

Pozdrawiam. To by艂 d艂uuugi dzie艅, ale i tak zapraszam po wi臋cej hehe, i jeszcze raz dzi臋ki za pomoc, o wieeele przyjemniej pracuje si臋 w duecie.

3 thoughts on “[polift] Modyfikacja auta z hirschem – stg2 z turbo Aero czyli setup 14T i 440cc

  • Moje spalanie po strojeniu u Ciebie spad艂o o 2l/100km na benzynie i na gazie 馃檪
    Pozdrawiam 艁ukasz – Saab Chimera 馃檪

  • Kolejna historia z happy endem 馃檪 Fajnie si臋 to czyta, sporo technicznych detali, z kt贸rych po艂owy nie czaj臋 ale wiem, 偶e to DZIA艁A 馃檪
    A z innej beczki, Kamilu, czy V6 te偶 by艣 podstroi艂? Mo偶liwe, 偶e stan臋 przed tematem gazowania 9-3 z potworem pod mask膮… 馃槈

    • Hej, dzi臋ki 馃檪 V6 p贸ki co nie, chyba 偶e sobie takiego kupi臋 i na nim si臋 poczuc臋 馃檪 szukam obecnie 2.0T XWD ale powoli si臋 poddaje. Wszystko takie zm臋czone..

Mo偶liwo艣膰 komentowania jest wy艂膮czona.