Cześć,
Zauważyłem że część osób 'gubi się’ i dopytuje o co chodzi z tymi 'wtryskami’. Pewnie to po części zasługa mojego chaotycznego stylu pisania – no cóż pisarzem nie jestem, słaby ze mnie kucharz, ale.. poniżej 'mini kompendium’ 😉
Stosowane seryjnie w silnikach B207:
- wydajność: 268cc
- producent: Siemens
- nr części: #12790825
- złącze: Mulltec 2-port
- montowane w autach: 1.8t 150KM i 2.0t 175KM roczniki MY2003-MY2006
- max moc 'bez zapętleń’: ok. 175KM
- max moc przy całkowitym otwarciu: ok 205KM
cena kompletu na dzień dzisiejszy – ok 50zł używane
- wydajność: 352cc
- producent: Siemens
- nr części: #12790827
- złącze: Mulltec 2-port
- montowane w autach: 2.0T 210KM roczniki MY2003-MY2006
- max moc 'bez zapętleń’: ok. 230KM
- max moc przy całkowitym otwarciu: ok 260KM
cena kompletu na dzień dzisiejszy – ok 450zł używane
- wydajność: 352cc
- producent: Denso
- nr części: #55559397
- złącze: EV14
- montowane w autach: każda wersja B207 od MY2007+ czyli 150/175/210KM
- max moc 'bez zapętleń’: ok. 230KM
- max moc przy całkowitym otwarciu: ok 255KM
cena kompletu na dzień dzisiejszy – ok 300zł używane
Wtryskiwacze niebieskie i zielone różnią się jedynie budową wewnątrz. Mają takie samo złącze, takie same wymiary, taką samą listwę i regulator ciśnienia paliwa. Więc wymieniając niebieskie na zielone potrzebujemy tylko 4szt wtryskiwaczy.
Wtryskiwacze szare różnią się od niebieskich i zielonych budową, złączem (trzeba dokupić kostki i wymienić lub zakupić je razem z wiązką). Mają także inną listwę i regulator, ale akurat to nie stanowi problemu ponieważ pasują także do listwy 'niebieskiej/zielonej’
Inne, nietypowe – stosowane np. przy wyższych mocach albo gdy lepiej jest kupić nowe niż używane, dokładając kilka stówek 😉 wymagają wymiany kostek we wiązce albo użycia adapterów/przejściówek:
Wtryskiwacze Bosch 440cc
- wydajność: 440cc
- producent: Bosch
- nr części: #0280155968
- złącze: EV1
- max moc 'bez zapętleń’: ok. 280KM
- max moc przy całkowitym otwarciu: ok 300KM
cena kompletu na dzień dzisiejszy – ok 750zł NOWE
Wtryskiwacze Bosch 525cc
- wydajność: 525cc
- producent: Bosch
- nr części: #0280158279
- złącze: EV14 a więc: takie samo jak w szarych poliftowych!
- max moc 'bez zapętleń’: ok. 320KM
- max moc przy całkowitym otwarciu: ok 350KM
cena kompletu na dzień dzisiejszy – ok 600zł NOWE
Wtryskiwacze Siemens Deka 630cc
- wydajność: 630cc
- producent: Siemens
- nr części: #107961
- złącze: EV1
- max obsługiwane moce: teoretycznie ponad 400KM 🙂
- wada: niezbyt precyzyjne przy krótkich impulsach, ostatnio coraz bardziej awaryjne (spada jakość)
cena kompletu na dzień dzisiejszy – ok 600zł NOWE
uwaga numer 1: wtryskiwacze powinny być dobrane do docelowej mocy. Nie ma sensu np. montować 630cc do auta które będzie miało 'jedynie’ 240KM. Dlaczego? a no dlatego, że im wydajniejszy wtryskiwacz, tym gorsza jego charakterystyka pracy przy krótkich impulsach wtrysku, a więc przy małym obciążeniu, na niskich/wolnych obrotach silnik nie będzie pracował już tak aksamitnie jak np. na malutkich, niebieskich. Coś kosztem czegoś – wydajność kosztem precyzji, choć przy dobrej jakości wtryskiwaczach i odpowiednim wystrojeniu (trochę więcej zabawy niż zmiana na seryjnie montowane) jest to ledwo zauważalne.
uwaga numer 2: często pytacie czy zmieniać niebieskie wtryski na zielone, czy na szare. Odpowiem w ten sposób – jeśli auto ma LPG to prościej/bezpiecznej będzie zmienić na zielone, ponieważ zwykle leniwi gazownicy wlutowują się w wiązkę do wtryskiwaczy (zamiast do ECU), przez co jej wymiana (=montaż szarych lub jakichkolwiek w/w innych) wymaga lutowania przynajmniej 8 kabli od nowa.
uwaga numer 3: na rynku jest bardzo dużo podróbek wtryskiwaczy 440cc/630cc – ostrożnie!
Czy wymiana wtryskiwaczy po założeniu instalacji LPG jest możliwa? Czy taki zabieg jedynie przed montażem. Pozdrawiam.
Bardzo dobre pytanie 🙂 Jest możliwa, przy czym
a) będzie mniej miejsca/więcej do rozebrania – czasem trzeba wymontować wtryskiwacze LPG
b) jeśli gazownik-leń wpiął się w wiązkę do wtryskiwaczy (a nie w wiązkę która idzie do ECU, jak powinien), to bezinwazyjna wymiana tej wiązki (jeśli np. zmieniamy z niebieskich na szare – są inne kosteczki) staje się niemożliwa.
Wtedy albo trzeba przelutować od nowa kable do LPG (8-10), albo zmienić same kostki wtryskiwaczy, a wiązkę zostawić starą, albo zmienić z niebieskich na zielone (te same kostkI). Dotyczy to 80% aut z gazem…
Sama wymiana jest trudna? Lepiej zlecić to mechanikowi czy da radę samemu ogarnąć temat?