Garść informacji o wtryskiwaczach benzynowych w SAABie 9-3 => niebieskie, zielone, szare, 440cc, 630cc

Cześć,

Zauważyłem że część osób ‘gubi się’ i dopytuje o co chodzi z tymi ‘wtryskami’. Pewnie to po części zasługa mojego chaotycznego stylu pisania – no cóż pisarzem nie jestem, słaby ze mnie kucharz, ale.. poniżej ‘mini kompendium’ 😉

Stosowane seryjnie w silnikach B207:

Wtryskiwacze niebieskie:

  • wydajność: 268cc
  • producent: Siemens
  • nr części: #12790825
  • montowane w autach: 1.8t 150KM i 2.0t 175KM roczniki MY2003-MY2006
  • max moc ‘bez zapętleń’: ok. 175KM
  • max moc przy całkowitym otwarciu: ok 205KM

cena kompletu na dzień dzisiejszy – ok 50zł używane


Wtryskiwacze zielone:

  • wydajność: 352cc
  • producent: Siemens
  • nr części: #12790827
  • montowane w autach: 2.0T 210KM roczniki MY2003-MY2006
  • max moc ‘bez zapętleń’: ok. 230KM
  • max moc przy całkowitym otwarciu: ok 260KM

cena kompletu na dzień dzisiejszy – ok 450zł używane


Wtryskiwacze szare:

  • wydajność: 352cc
  • producent: Denso
  • nr części: #55559397
  • montowane w autach: każda wersja B207 od MY2007+ czyli 150/175/210KM
  • max moc ‘bez zapętleń’: ok. 230KM
  • max moc przy całkowitym otwarciu: ok 260KM

cena kompletu na dzień dzisiejszy – ok 350zł używane


Wtryskiwacze niebieskie i zielone różnią się jedynie budową wewnątrz. Mają takie samo złącze, takie same wymiary, taką samą listwę i regulator ciśnienia paliwa. Więc wymieniając niebieskie na zielone potrzebujemy tylko 4szt wtryskiwaczy.

Wtryskiwacze szare różnią się od niebieskich i zielonych budową, złączem (trzeba dokupić kostki i wymienić lub zakupić je razem z wiązką). Mają także inną listwę i regulator, ale akurat to nie stanowi problemu ponieważ pasują także do listwy ‘niebieskiej/zielonej’


Inne, nietypowe – stosowane np. przy wyższych mocach albo gdy lepiej jest kupić nowe niż używane, dokładając kilka stówek 😉 wymagają wymiany kostek we wiązce albo użycia adapterów/przejściówek:

Wtryskiwacze Bosch 440cc

  • wydajność: 440cc
  • producent: Bosch
  • nr części: #0280155968
  • złącze: EV1
  • max moc ‘bez zapętleń’: ok. 280KM
  • max moc przy całkowitym otwarciu: ok 320KM

cena kompletu na dzień dzisiejszy – ok 750zł NOWE


Wtryskiwacze Siemens Deka 630cc

  • wydajność: 630cc
  • producent: Siemens
  • nr części: #107961
  • złącze: EV1
  • max obsługiwane moce: teoretycznie ponad 400KM 🙂

cena kompletu na dzień dzisiejszy – ok 700zł NOWE


uwaga numer 1: wtryskiwacze powinny być dobrane do docelowej mocy. Nie ma sensu np. montować 630cc do auta które będzie miało ‘jedynie’ 240KM. Dlaczego? a no dlatego, że im wydajniejszy wtryskiwacz, tym gorsza jego charakterystyka pracy przy krótkich impulsach wtrysku, a więc przy małym obciążeniu, na niskich/wolnych obrotach silnik nie będzie pracował już tak aksamitnie jak np. na malutkich, niebieskich. Coś kosztem czegoś – wydajność kosztem precyzji, choć przy dobrej jakości wtryskiwaczach i odpowiednim wystrojeniu (trochę więcej zabawy niż zmiana na seryjnie montowane) jest to ledwo zauważalne.

uwaga numer 2: często pytacie czy zmieniać niebieskie wtryski na zielone, czy na szare. Odpowiem w ten sposób – jeśli auto ma LPG to prościej/bezpiecznej będzie zmienić na zielone, ponieważ zwykle leniwi gazownicy wlutowują się w wiązkę do wtryskiwaczy (zamiast do ECU), przez co jej wymiana (=montaż szarych lub jakichkolwiek w/w innych) wymaga lutowania przynajmniej 8 kabli od nowa.

uwaga numer 3: na rynku jest bardzo dużo podróbek wtryskiwaczy 440cc/630cc – ostrożnie!

4 thoughts on “Garść informacji o wtryskiwaczach benzynowych w SAABie 9-3 => niebieskie, zielone, szare, 440cc, 630cc

    • Bardzo dobre pytanie 🙂 Jest możliwa, przy czym

      a) będzie mniej miejsca/więcej do rozebrania – czasem trzeba wymontować wtryskiwacze LPG
      b) jeśli gazownik-leń wpiął się w wiązkę do wtryskiwaczy (a nie w wiązkę która idzie do ECU, jak powinien), to bezinwazyjna wymiana tej wiązki (jeśli np. zmieniamy z niebieskich na szare – są inne kosteczki) staje się niemożliwa.

      Wtedy albo trzeba przelutować od nowa kable do LPG (8-10), albo zmienić same kostki wtryskiwaczy, a wiązkę zostawić starą, albo zmienić z niebieskich na zielone (te same kostkI). Dotyczy to 80% aut z gazem…

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.