Falowanie obrotów, nierówna praca, drżenie – blokady rozrządu oryginał vs zamiennik

Cześć!

Wiele osób walczy z problemem nierównej pracy silników B207 / Z20NET na wolnych obrotach. Jeszcze więcej jeździ myśląc, że wszystko jest okay ‘bo on tak zawsze chodził’. Ci bardziej dociekliwi z pewnością czują że ‘coś nie gra’, poniżej mała pomoc..

Zjawisko to w zdecydowanej większości przypadków należy wiązać albo z wyciągnięciem/zużyciem łańcucha rozrzadu – jeśli auto ma przebieg (realny) rzędu 200tys km – albo ze spie…ną robotą rozrządu u Pana Mietka w garażu i ustawieniem tego na tanich blokadach lub jeszcze lepiej ‘na oko’, bo szwagier tak robił i było okay.

Problem polega na tym, że w SAABie nie ma klinów na wałkach rozrządu, a więc koła zębate wałków poruszają się względem nich po odkreceniu. I można je dokręcić w dowolnej pozycji. (przy okazji – dokręcamy 85Nm + 30 stopni). To nie jest układ rozrządu jak w większości aut, gdzie mamy znak na łańcuchu, znak na kole wału korbowego, i znaki na wałkach i po prostu wręcz trudno to źle ustawić.

Zamieszczam dzisiejszy przykład – oto jak pracuje silnik B207R świeżo po wymianie rozrządu… ustawiony na nieoryginalnej blokadzie. Słychać falowanie? Pacjent przyjechał 252-konnym, zapętlającym Hirschem z BRC na wymianę wtryskiwaczy na 440cc boscha. Bez korekty rozrządu, przy krótszych czasach wtrysku chodziłby jeszcze gorzej…

 

 

Zaczynając przygodę z saabami, dłuższy czas temu, zakupiłem znane blokady pewnej polskiej firmy na ‘T’ w cenie około 200zł. Zarówno do wersji B207L jak i B207R (rzecz jasna są inne). Bardzo szybko przestałem z nich korzystać – nauczka już na swoim własnym aucie.

Poniżej pokazuję różnicę pomiędzy tymi podróbkami a oryginalnymi blokadami Kent Moore KM6362.

Wprawne oko od razu zauważy różnicę w profilach do krzywki wałka. Sumując takie drobne niedoróbki blokady do wałka dolotowego i drugiej, do dolotowego wychodzi niezły cyrk.. Może przy blokadzie zielonej różnica jeszcze nie jest przepastna, ale przy srebrnej pod Aero… sami zobaczcie:

Wałek przy takiej niedolegającej dobrze blokadzie buja się na boki. Wierzcie lub nie ale 1 milimetr, a nawet jakaś jego dziesiąta część ma OGROMNE znaczenie dla pracy silnika, tym większe im niższe są obroty. 

Jakie inne objawy daje ‘przekoszony nierząd’ ? Poza odczuwaniem drgnięć ‘w plecach’ i błędami P0300 (jeśli jest naprawdę źle), często widać to po majstrowaniu kątem wyprzedzenia zapłonu – lata o kilka stopni w dół/w górę, bo sterownik walczy o utrzymanie jak najrówniejszych obrotów.

Czasami widać to też po wartości ciśnienia/podciśnienia w kolektorze dolotowym. powiedziałbym, z doświadczenia, że taką normą przy rozgrzanym silniku, na wolnych obrotach, bez klimatyzacji, bez obciążenia jest, że ta wartość powinna mieścić się poniżej 32-33kPa. Oczywiście zakładając że mamy szczelny cały układ dolotowy, co oczywiste. Większość aut ze źle ustawionym (lub zużytym) rozrządem pokazuje wartości bliższe 36-38, czy nawet 40+ kPa.

Niestety do dzis wiele warsztatów korzysta z zamienników, więc zwracam uwagę – wymieniając rozrząd upewnijcie się, że będzie to robione na oryginalnej blokadzie.

Na pocieszenie dodam tylko że stosunkowo łatwo jest skorygować ustawienie. Nie ma konieczności zdejmowania pokrywki rozrządu. Trzeba dostać się do wałków – po zdjęciu pokrywki zaworów. Oczywiście wymiana rozrządu balansu – jeśli wymieniamy łańcuszek – wiąże się z koniecznością rozpięcia rozrządu głównego i ustawienia go ponownie na blokadach.

Swoją drogą te dwa kawałki (precyzyjnie obrobionego) ale jednak ‘tylko’ metalu to minimum.. 1100zł, co może trochę tłumaczyć koszt wymiany rozrządu w serwisach.

4 thoughts on “Falowanie obrotów, nierówna praca, drżenie – blokady rozrządu oryginał vs zamiennik

  • Witam
    Przy wymianie łańcucha balansu nie trzeba rozkręcać kół wałków, więc można się obejść bez blokad. Wystarczy zaznaczyć łańcuch główny względem kół i da się go wymanewrować bez odkręcania kół. Wymieniałem w ten sposób rozrząd balansu i się dało.
    Inna sprawa że jeśli główny ma już trochę km, to może być uciągnięty nieco (jak każdy łańcuch) i pasowało by chociaż skorygować ustawienie. Z tym brakiem klinów, to podejrzewam że Saab zrobił to celowo, właśnie z myślą o możliwości korekty, bo silniki GM 2,2, czyli pierwotna konstrukcja na której powstał B207, ma te kliny.
    Jeszcze jako ciekawostkę napiszę, że w swoim (ten od balansu nie był mój), robiłem taką korektę głównego na próbę. Nawet dwa razy nieco zmieniałem ustawienie i działa bez problemu. Tak więc to nie jest jakaś kosmiczna trudność, tylko trzeba mieć łeb na karku i trochę doświadczenia.
    Oczywiście jak ktoś robi takie wymiany na co dzień, kasując za nie słono, to wypadałoby żeby blokady miał.

    • Oczywiscie ze tak, podpisuje sie pod tym, tylko wlasnie tej ‚kumatosci’ wieksozaci brakuje – nie chce sie pomyslec 🙂

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.