podniesienie mocy w 1.8t przedlift – stg0 265Nm 180KM

Przywitajmy w gronie zmodyfikowanych saabów z B207 pod maską kolejne 1.8t 🙂

Zawitał do mnie ‘Misza’ z Puław, naszym celem było lekkie poprawienie osiągów tego nieco-zbyt-ciężkiego kombi, tak aby dawało odrobinę więcej radości z jazdy, choć z tego co słyszałem i tak autko już długo jeździ w jednej rodzinie, mimo ‘jedynie’ 150KM, widocznie mieli dla niego dobre serce 🙂

Saabik z instalacją LPG, na polifowym turbo, lecz przedliftowych ‘niebieskich’ wtryskach (szkoda!). Mieliśmy dwie drogi – albo wymiana wtryskiwaczy i program na 300+ Nm i 200+ KM, albo pozostawienie seryjnego osprzętu i przerobienie go na wariant 2.0t. Chodziło o uniknięcie zapętlania wtryskiwaczy (klik po info), a więc o poprawną pracę instalacji gazowej w każdych warunkach – opartej o sterownik Zenit Pro OBD.

Pozostaliśmy jednak przy opcji stg0, z korektą mapy zapłonowej tak aby wykorzystać większe możliwości lpg + zadbać zarówno o poprawę osiągów jak i ekonomię. Saabik dostał także wyższe wolne obroty, ustaliliśmy je na poziomie 850rpm, bo ‘fajniej się rusza’, a i równiej pracuje. Do dziś nie mogę pojąć po co inżynierowie wymyślili 720rpm dla 1.8t, ekonomia w korku?

Spotkała mnie niestety przykra niespodzianka – brak możliwości wprowadzania korekt do instalacji LPG, o ile odczyt działał poprawnie, o tyle nie było możliwości edycji jakichkolwiek ustawień, które chętnie chciałbym skorygować. No trudno – przynajmniej udało się stwierdzić co, gdzie przestawić i w którą stronę – Misza ma gazownika w Puławach który kiedyś stroił tą instalację. Trzeba dolać po całej mapie 10% paliwa, ale sytuacja była o tyle dobra, że przy każdych obciążeniach niemal po równo, a więc szybko ogarnęła to korekta długoterminowa ‘idąc w plusy’.

Logowania na obu paliwach z bardzo dobrymi wynikami, oby więcej takich 9-3! – doładowanie podnieśliśmy o symboliczne 0.2..0.3bar, co pozwolilo jednak choć częściowo odblokować potencjał jednostki. Do 2000rpm bez zmian – ekonomicznie, potem o 25-35Nm więcej, odczuwalnie szczególnie na obrotach 3000+, a więc w zasadzie przy każdym wyprzedzaniu, przy każdym wypadzie na trasę. Saabik zachowywał się jakby schudł o dobre 200-300 kilogramów – zaczął odczuwalnie mocniej ciągnąć na wyższych obrotach, nawet z lekkim wciskaniem w fotel. W praktyce dzięki korekcie zapłonu generuje ok 180KM z możliwie płaską krzywa momentu obrotowego 🙂

Krótkie wnioski:

Jest różnica już trochę powyprzedzałem na esce 😎

Gaz dostrojony masz jeszcze pochwalę od gaziarza że wtryski się nie zapentlaja pytał kto to robił 😉

Pozdrawiam serdecznie i zapraszam na wymianę wtryskiwaczy i kroczek wyżej z mocą, bo 11T się w nim marnuje huehue 😉