Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, class '' not found in /home/users/beereq03/public_html/domains/saabtuning.pl/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
Uszczelnienie zaworu DV td04 w SAAB 9-3 - SaabTuning.pl

Uszczelnienie zaworu DV td04 w SAAB 9-3

Cześć,

Pewnie niektórzy z Was zauważyli że od dłuższego czasu rzadko montujemy zawory DV by properfekt.pl do turbo w saabach o których pisaliśmy wcześniej – https://www.saabtuning.pl/p0033-blad-zaworu-bypass-turbo/

A to dlatego że odkryliśmy bardzo prostą, chamską wręcz metodę 'naprawy’.

Temat dotyczy tylko i wyłącznie DV stosowanych w turbo td04, np. TD04L-11TK3 czy TD04L-14T. To montowane w garrettach GT2052S ma inną budowę, i nie da się go uszczelnić tą metodą 🙂

Podstawowa sprawa – jak sprawdzić szczelność DV i wężyka do niego prowadzacego? Wpiąć się choćby strzykawką w ten punkt, a najlepiej strzykawką z manometrem na trójniku, czy pompką z wbudowanym manometrem, napompować przynajmniej 1bar i zobaczyć czy trzyma. Powinno.

O co chodzi z nieszczelnością? Rzecz w tym, że w większości przypadków nieszczelność DV (i możliwość wyrzucania błędu P0033) powstaje nie w wyniku pęknięcia samej membrany, lecz odkształcenia obudowy zaworu.

Czyli membrana potrafi być szczelna (80% przypadków), ale puszcza 'po obwodzie’.

Były próby jej klejenia, czasem to działało, czasem nie, a obecnie stosujemy metodę siłową 🙂

Potrzebne narzędzia to młotek i jakaś szmatka, oczywiście DV należy najpierw odkręcić z muszli turbo.

Tak wygląda wyjęty zawór DV, trzeba wyjąć i dokładnie obejrzeć membranę, jeżeli miałaby być uszkodzona to najczęściej na zagięciu – można to odnieść do zmęczenia materiału/pękania gumy np. w zawieszeniu pneumatycznych w naczepach ciężarówek.

Jeżeli membrana jest szczelna to można przypuszczać że powodem nieszczelności jest jej obudowa.

Jak to naprawić? Stawiamy zawór DV na 3 niezbyt wysokich śrubkach, przykrywamy jakąś szmatką/kawałkiem kartonika i umiarkowanie pare razy uderzamy młotkiem centralnie w DV. Zależy nam na tym aby odkształcić obudowę/powierzchnię styku w przeciwnym kierunku.

W ten sposób przy dokręcaniu profil 'pomiędzy śrubami’ będzie mocniej dociskał gumę i powinniśmy uzyskać szczelność. Nie gwarantujemy że będzie to rozwiązanie na wieki, w końcu z jakiegoś powodu obudowa już się odkształciła, warto więc skontrolować 'raz do roku.’

Przykręcamy do turbo, sprawdzamy, voila. W 80% przypadków udaje się za pierwszym razem, czasem potrzebne jest drugie podejście, a czasem faktycznie przeoczymy nieszczelność membrany, ale to znacznie rzadziej.

Tym samym błąd P0033 powinien zniknąć.

PS. Ostrożnie przy dokręcaniu DV, nie jeden już zniszczył gwint w aluminiowej muszli.