Pompa SAI i błąd P0410 – czyli słów kilka o Secondary Air Injection

Na początku produkcji, w latach 2002-2004 w saabikach montowane były pompy powietrza wtórnego, w jakim celu? Dla poprawy jakości spalin oczywiście, ale także szybszego rozgrzewania silnika.

W wielkim skrócie układ działał tak, że pobierał powietrze poprzez filtr i tłoczył je do wydechu, a jednocześnie ecu zwiększało dawkę paliwa – w efekcie wg. wskazań drugiej sondy lambda nie było zbyt bogato, silnik przepalał większą ilość benzyny i tym samym szybciej rozgrzewał się – zarówno on sam jak i towarzyszący mu katalizator.

Niestety, z czasem pompy padały, główną przyczyną było uszkodzenie zaworu sai. Skutkuje to zaświeceniem kontroli check engine. Zwykle pojawia się któryś z błędów:

  • P0410 – Secondary Air Injection System Malfunction
  • P0411 – Secondary Air Injection System Incorrect Flow Detected
  • P1413 – Secondary Air Injection Pump Relay Open Circuit Short To Ground
  • P2257 – Secondary Air Injection System Control “A” Circuit Low

Układ można oczywiście naprawiać, jednak prościej i lepiej go po prostu wyłączyć…

Jakie są tego konsekwencje?

  • zniknięcie kontrolki check engine
  • minimalnie, ale to minimalnie dłuższe rozgrzewanie silnika
  • brak dźwięku odkurzacza spod maski po porannym odpaleniu 🙂

I to w zasadzie tyle… Wyłączenie zajmuje kilka minut

 

3 thoughts on “Pompa SAI i błąd P0410 – czyli słów kilka o Secondary Air Injection

    • Witam, cały system może pozostać na swoim miejscu, wolna wola. Jednak jak coś jest zbędne to warto wymontować, najważniejsze aby zachować szczelność – nie ruszać od srebrnego zaworu z ‘okrągłym deklem’ w stronę kolektora wydechowego, resztę można wyrzucić (pompa + zasilanie od filtra – zaślepić filtr)

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.