P0546 lub P0544 – uszkodzony czujnik temperatury spalin EGT

Coraz częściej dostaję pytania o błąd P0546 (czasem P0544) w saabach, więc dodaję wpis ułatwiający (mi?) życie 🙂

A więc jeśli chodzi o tytułowy tytuł… błąd oznacza tyle że występuje zwarcie lub otwarty obwód w układzie czujnika temperatury spalin. Mówiąc wprost najczęściej ulega on uszkodzeniu po kilkunastu latach eksploatacji auta..

Występowały dwie wersje katalizatora – jedne miały tylko sondę lambda (tą która badała efektywność kata), a drugie miały także czujnik temperatury spalin czy z angielskiego 'EGT’ – Exhaust Gas Temperature (sensor)

Czujnik ten jest wykorzystywany przez ECU do uruchamiania testów katalizatora, jest informacją diagnostyczną i… w zasadzie do niczego więcej. Co ciekawe w 2007 roku wprowadzono aktualizację oprogramowania do naszych silniczków, która poza oczywiście licznymi poprawkami itd, wyłączała obsługę EGT 🙂


A o to co mówi na ten temat WIS:


Wnioski są następujące:

  • saab wiedział że czujnik EGT się psuje więc wyłączał go od któregoś rocznika, nawet jeśli fizycznie w katalizatorze czujnik istniał
  • czujnik można bezpiecznie wyłączyć w sofcie (co oczywiście jestem w stanie zrobić)
  • można stosować zamiennie katalizatory z czujnikiem EGT oraz bez niego (zakładając że wyłączymy ten sensor)

Aha, zapomniałem dodać co się dzieje po wyłączeniu czujnika i jaki to ma wpływ na katalizator: w praktyce żaden. Dlatego że w ECU są zaszyte tabele, na podstawie których sterownik nawet przy braku EGT i tak obliczy sobie teoretyczną (dość dokładnie) temperaturę katalizatora i wszystko dalej działa normalnie. Małe sprostowanie informacji z WISa – nieprawdą jest że późniejsze software zmieniają metodę czujnika fizycznego na matematyczną metodę. Metoda matematyczne jest zaszyta w softach od początku. 🙂

Jeśli chodzi o samo pojawianie się błędu P0546 to poza bijącym po oczach CHECK ENGINE, reakcji systemu nie ma, tj. nie ogranicza mocy ani nic  z tych rzeczy. Silnik pracuje poprawnie nadal, podobnie jak np. przy błędzie P0420 – niska efektywność katalizatora, o czym kiedyś napiszę dwa słowa 😉

1 thoughts on “P0546 lub P0544 – uszkodzony czujnik temperatury spalin EGT

Możliwość komentowania jest wyłączona.