Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, class '' not found in /home/users/beereq03/public_html/domains/saabtuning.pl/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
Wypadanie zapłonu - przyczyny, skutki i leczenie - SaabTuning.pl

Wypadanie zapłonu – przyczyny, skutki i leczenie

Cześć,

Widzę że sporo ludzi szuka informacji na ten temat, więc popełniam drobny wpis w temacie, z własnych doświadczeń 🙂

Możliwe przyczyny wypadania zapłonu:

  • zużyte lub niewłaściwe świece zapłonowe
  • wyeksploatowane cewki zapłonowe, przebicia
  • zaśniedziałe styki cewek i/lub np. wyciek oleju z uszczelki pokrywy zaworów na świece/cewki
  • uszkodzony moduł wykrywający wypadanie zapłonu
  • nieoryginalne cewki (nawet nowe mogą zgłaszać błędy, czasami fałszywe), dlatego należy jak ognia unikać zamienników!
  • problemy z układem paliwowym jak np. nierównomierny wydatek wtryskiwaczy , zapchany filtr czy padająca pompa paliwa, jak np. w tym przypadku: https://www.saabtuning.pl/polift-kulejacy-na-jedna-nozke-naprawa-i-podniesienie-mocy/
  • nieprawidłowo wystrojona lub niedomagająca instalacja LPG (parownik, wtryskiwacze), która rozstraja także 'benzynę’ – zły AFR/rozjazd korekt
  • uszkodzony, brudny przepływomierz co wpływa na dawkę paliwa/powietrza
  • usterki mechaniczne silnika
  • nieszczelności w układzie dolotowym, łapanie lewego powietrza np. przez uszkodzone oringi wtryskiwaczy lub uszczelkę kolektora dolotowego/przepustnicy
  • problemy z układem EVAP
  • Rozciągnięty łańcuch rozrządu lub nieprawidłowo ustawiony rozrząd (przestawione fazy), w tym przypadku często missfire występuje także na wolnych obrotach i czuć 'w plecach’ drgania silnika
  • niewłaściwy software do osprzętu auta np. jeśli ktoś wymieniał sterownik silnika lub nieudolnie modyfikował oprogramowanie

Skutki są następujące:

  • pojedyncze szarpnięcia lub charakterystyczne terkotanie (jeśli problem jest już większy)
  • ograniczenie mocy silnika lub całkowite odcięcie doładowania
  • migająca kontrolka check engine – jeśli check miga to jest to ZAWSZE informacja o wypadaniu zapłonu
  • po dłuższym czasie zapalenie lampki check engine i pojawienie się błędów z serii P030x (P0300, P0301..P0304 odpowiednio do cylindrów) i/lub P1312, P1334
  • dla samego silnika – większe obciążenia w układzie korbowo-tłokowym
  • czasem wyczuwalne są nadmierne drgania na wolnych obrotach
  • uszkadzanie katalizatora
  • negatywny wpływ na cały układ napędowy – sprzęgło, koło dwumasowe, skrzynia biegów, półosie, przeguby

Najczęściej po latach często okazuje się, że cewki zapłonowe niedomagają, jednak podobne efekty dają także zużyte świece zapłonowe. Należy pamiętać o regularnej wymienie/kontroli, ponieważ kiepskie lub zupełnie niewłaściwie dla auta (bo i takie przypadki widywałem – zamontowane różne 17-elektrodowe wynalazki) dobijają cewki zapłonowe, co tylko naraża na koszta.

Dla przypomnienia w saabie były dwie wersje cewek:

  • ’żółte’ – z początkowych lat produkcji, można przyjąć że występowały w latach 2002-2005, nr części #12787707
  • ’czarne’ – które były poprawioną wersją 'żółtych’, nr części także ten sam #12787707

Nie montujemy żadnych zamienników! Wywalają błędy P1312 lub P1334

Ile ja się za przeproszeniem napieprzyłem z zamiennikami to głowa mała.. Cewki mają być oryginalne, produkcji Mitsubishi. Choćby używane, ale oryginalne

Dlaczego czarne są lepsze? A no dlatego że wytrzymują większe obciążenia/doładowania. Z doświadczenia powiem że praktycznie żadna żółta cewka nie dawała rady z doładowaniami powyżej 1,1bar dla turbo Garretta, co odpowiada ok. 340Nm na silniku. Samo doładowanie oczywiście nie jest bezpośrednią przyczyną niedomagań, chodzi po prostu o większa energię potrzebną do wyzwolenia iskry, przy większym ciśnieniu w cylindrze. Aczkolwiek w autach niemodowanych – 1.8t/2.0t – można spokojnie pokusić się o żółte, które także sobie poradzą.

Także jeśli już coś się dzieje z zapłonem to: zaczynamy od sprawdzenia czy na benzynie i na lpg jest tak samo. Jeśli na benzynie jest okay to prawdopdoobnie problem leży w źle wystrojonej instalacji gazowej (nagminne). Następnie przechodzimy do kontroli stanu świec – powinny być NGK PFR6T-10G (ok. 45-50zł/sztuka, wymiana co 40-60tys km) lub zwykłe o stopień zimniejsze które zalecam do modowanych aut, szczególnie z LPG – NGK 3330 czyli BCPR7ES (ok 10zł sztuka, wymiana co 15-25tys km). Jeśli świece są mokre to należy wymienić uszczelkę pokrywy zaworów (wyłącznie oryginał, ok 130zł, zamienniki po 2 miesiącach ciekną). A jeśli i to nie pomaga to zajmujemy się cewkami, domowy sposób to podmienianie kolejno i jazda testowa, aczkolwiek są do tego narzędzia pozwalające ustalić która cewka jest kiepska.

Proszę nie mylić z BCPR7ES-11 – ta świeca ma odstęp elektrod = 1,1mm, zamiast 0,9mm jak 'w standardowej’.

To tak statystycznie, w praktyce co trzecie auto na żółtych cewkach przy zwiększaniu mocy wymaga wymiany którejś (lub kilku) cewek, dopiero w momencie zwiększenia obciążeń ujawniają się słabości podzespołów. Koszt nowej cewki to ok 300zł, używane 80-120zł/szt. Na rynku jest coraz mniej sprawnych używek…

20 thoughts on “Wypadanie zapłonu – przyczyny, skutki i leczenie

  • Super poradnik, krótko i treściwie, a ja tyle się naszukałem co może być w mojej sabince, a już wiem, że to te felerne zamienniki cewek, dzięki gościu 😀

  • Witam!
    Czy jest to uniwersalny poradnik do każdego modelu Saaba niezależnie od rocznika?

  • Witam.
    Czy jest możliwość wymiany pojedyńczej cewki w kasecie?

  • Dzięki, bardzo pomogłeś, wszystkie twoje wpisy są strzałem w 10! w internecie by szukać i szukać a u Ciebie wszystko na stronce jest i w dodatku świetnie wytłumaczone, wielkie dzięki!

    • 🙂 Dziękuję, bardoz mi miło, myślę że wkrótce pojawi się trochę nowości, z braku czasu zaniedbałem stronkę ooops

  • Jakie powinny być wartości na poszczególnych cylindrach przy sprawnych cewkach.

    • Hej, obserwując kilkanaście aut powiedzmy że w tych w najlepszym stanie, taką normą jest 1 do 2 missfire na 10 kilometrów na cylinder 🙂

  • Super poradnik, lecz ja mam 9-5 po tanie 2.0 250 koni, podczas dod i ode gazu szarpie podczas Gaszenia tez, nowa kaseta, turbo, skrzynia sprzeglo głowica po remoncie nowe walki i cala reszta elektroniki typu czujniki przeplywki itd, poduchy wszystkie nowe i oryginalne wszystko i dalej szarpie, pomoc Jerry

  • Cieszę się, że trafiłem na tę stronę. Tak ciekawych i wartościowych porad szukałem bardzo długo. Mam kilka problemów, a z tym kilka pytań odnośnie zachowań i zapewne defektów mojego Saaba 9-3 1.8t. 2006r. Może opiszę to w e-mailu na priv. Świetna strona, fachowe i wartościowe porady i podpowiedzi. Pozdrawiam Krzysztof.

  • Witam, kupiłem świecę z katalogu i teraz szarpie autem ? i turbina teraz nie pompuje może to być przez świece zapłonowe a na starych raz chodzila raz nie

    • Nie ma to nic do rzeczy. Jakie błędy zgłasza? Prawdopodbnie uszkodozny zawór doladowania. Pisalem o nim na tej stronie 🙂 keyword: p0244

      • Dzięki za odpowiedź. Wypadanie zapłonu wyskakuje na starych świecach. A na nowych nie ma błędów tylko szarpie nie wiem jakie kupić świece już zebż byly dobre też do LPG

  • A powiedz mi jeszcze jakie świece zapłonowe kupić
    ? Żeby były też do gazu. Bo na starych swiecacś wypadanie zapłonu na nowych nie pokazuje bledbł tylko szarpie

    • Witam! Serio takie pytanie? jeśli już prowadzimy dialog w komentarzach – zamiast na msg/przez tel, czy mailowo to… odpowiedź znajduje się w dziale FAQ 😉

Możliwość komentowania jest wyłączona.