Wyskakujący check engine i kryjący się pod nim błąd o kodzie P0101 – Czujnik masowego lub objętościowego przepływu powietrza – sygnał poza zakresem/wydajność – de facto rzadko jest powiązany z samym przepływomierzem w naszych 9-3.
Interpretować go należy raczej jako: do silnika dociera inna ilość powietrza niż została zmierzona.
A w tłumaczeniu z polskiego na nasze: prawie na pewno jest to nieszczelność w układzie dolotowym.
Na kilkanaście przypadków z P0101 jakie znam tylko bodaj 2x winowającą był sam przepływomierz, w większości był to:
- Rozdęty, rozsadzony, nieszczelny intercooler – lubią pękać przy plastikach po bokach
- Pęknięta gumowa rurka wychodząca z zimnej strony (’muszli’) turbo w dół
- Pęknięte obejmy/opaski metalowe trzymające węże do intercoolera, z intercoolera, do przepustnicy
- Nieszczelna uszczelka przepustnicy
- Nieszczelna uszczelka kolektora dolotowego
- Inne drobne nieszczelności, poluzowane opaski
- Uszkodzony/przetarty kabel do przepływomierza
Także w praktyce w przypadku pojawienia się tego błędu należy najpierw poszukać nieszczelności w układzie dolotowym:
- od filtra powietrza
- poprzez rurkę do turbiny
- rurkę z turbiny która przechodzi pod silnikiem do intercoolera
- Rurę pod silnikiem (tą 'spłaszczoną’)
- intercooler
- wyjście z intercoolera w kierunku przepustnicy
- gumową rurę do przepustnicy
- uszczelki w układzie dolotowym
Jeśli na bank wszystko jestem tam szczelne to można wymieniać przepływomierz 😉
Dodam tylko że jeśli to intercooler, a mamy auto z doładowaniem ponad 0,8bara to nawet nie bawiłbym się w montowanie kolejnego oryginalnego, bo i tak go za jakiś czas rozsadzi (są słabiutkie – nie wytrzymują ciśnień, a o wydajności nawet nie wspominam…), proponuję montować coś lepszego, np. kit 'Front Mount Intercooler’ od Fmic.pl