P0101 – błąd przepływomierza, ale zwykle to coś innego…

Wyskakujący check engine i kryjący się pod nim błąd o kodzie P0101 – Czujnik masowego lub objętościowego przepływu powietrza – sygnał poza zakresem/wydajność – de facto rzadko jest powiązany z samym przepływomierzem w naszych 9-3.

Interpretować go należy raczej jako: do silnika dociera inna ilość powietrza niż została zmierzona.

A w tłumaczeniu z polskiego na nasze: prawie na pewno jest to nieszczelność w układzie dolotowym.

Na kilkanaście przypadków z P0101 jakie znam tylko bodaj 2x winowającą był sam przepływomierz, w większości był to:

  1. Rozdęty, rozsadzony, nieszczelny intercooler – lubią pękać przy plastikach po bokach
  2. Pęknięta gumowa rurka wychodząca z zimnej strony (‘muszli’) turbo w dół
  3. Pęknięte obejmy/opaski metalowe trzymające węże do intercoolera, z intercoolera, do przepustnicy
  4. Nieszczelna uszczelka przepustnicy
  5. Nieszczelna uszczelka kolektora dolotowego
  6. Inne drobne nieszczelności, poluzowane opaski
  7. Uszkodzony/przetarty kabel do przepływomierza

Także w praktyce w przypadku pojawienia się tego błędu należy najpierw poszukać nieszczelności w układzie dolotowym:

  • od filtra powietrza
  • poprzez rurkę do turbiny
  • rurkę z turbiny która przechodzi pod silnikiem do intercoolera
  • Rurę pod silnikiem (tą ‘spłaszczoną’)
  • intercooler
  • wyjście z intercoolera w kierunku przepustnicy
  • gumową rurę do przepustnicy
  • uszczelki w układzie dolotowym

Jeśli na bank wszystko jestem tam szczelne to można wymieniać przepływomierz 😉

Dodam tylko że jeśli to intercooler, a mamy auto z doładowaniem ponad 0,8bara to nawet nie bawiłbym się w montowanie kolejnego oryginalnego, bo i tak go za jakiś czas rozsadzi (są słabiutkie – nie wytrzymują ciśnień, a o wydajności nawet nie wspominam…), proponuję montować coś lepszego 😉

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.