Jedno auto, dwa programy – przełączanie map np. seria/stg1

Cześć! Wymyśliłem coś co niektórym może się spodobać, szczególnie w przypadku aut współużytkowanych przez 2 osoby 🙂

A więc, fajnie jeździ się mocnym autem, z dużym zapasem momentu pod prawą stopą, aczkolwiek nie zawsze jest to potrzebne, a czasami wręcz utrudnia jazdę mniej wprawnym kierowcom, bo auto np. gubi trakcję na śliskiej nawierzchni… W przypadku mojego saabika po deszczu jazdę zaczynamy dopiero od III lub nawet IV biegu.. 😉 (dlatego też szukam XWD)

Powstał więc pomysł wykorzystania klawisza tempomatu do zmiany limiterów w ECU, co dla użytkownika auta przekłada się tak naprawdę na możliwość wyboru dwóch różnych limiterów poprzez przesunięcie klawisza tempomatu.

Jak to działa w praktyce?

a) tempomat wyłączony => czyli klawisz na lewej manetce przesunięty w lewo => mamy program nr 1

b) tempomat włączony => włączona funkcja tempomatu czyli klawisz przesunięty na ON (na zegarach świeci ikonka tempomatu lub napis ‘CRUISE’ – zależnie od rocznika) => mamy program nr 2

Uwaga: proszę nie mylić tego z ‘zapięciem tempomatu’ na daną prędkość. To nie jest wymagane oczywiśćie 🙂

Dane ustawienie przełącznika powoduje że auto jedzie na danych limiterach, np: a) Seria 1.8t a więc program bardzo ekonomiczny z momentem ok 240Nm i mocą 150KM b) mod stg1 czy stg2, zależy jak mocno mamy pomodzonego saabika, w tym przypadku SS jest z momentem 380Nm i mocą ok 240KM.

Samego przełączenia możemy dokonać w dowolnym momencie, bardzo wygodnie się tego używa np włączając lewy kierunkowskaz do wyprzedzania 🙂 dodatkowy ruch palcem i w ułamku sekundy mamy zapięty stg1/2, co zresztą potwierdza wychylenie wskazówki doładowania 🙂 – przy słabszym programie dochodzi tylko do mniej więcej do 2/3-3/4 skali

Możliwość konfiguracji jest w zasadzie dowolna 🙂 wartość momentu obrotowego/mocy można dowolnie kształtować – oczywiście na ile pozwala sam silnik i jego osprzęt. Przykłady: przełączanie stg1/stg2 czy np. 1.8t/2.0t lub 2.0t/stg2, albo odwrócenie czyli mocniejszy program przy tempomacie OFF i załączanie ‘trybu EKO’ po jego uruchomieniu.

Mega podziękowania dla kolegi Adriana, który wysilił się i nagrał poniższe wideo z wyjaśnieniami co i jak działa – rozumiem że to w ramach podziękowania za moda haha? 🙂

(niestety ma bardzo dłuuuugą skrzynię biegów co zabija osiągi..)

Samo przełączanie następuje płynnie, nie trzeba zatrzymywać auta, gasić silnika, czy wykonywać jakiś innych dziwnych operacji jak przy składaniu dachu kabrio 🙂 wystarczy pstryknąć guziczkiem i po sekundzie (albo dwóch – turbodziura) jesteśmy na innej mapie, czy to w górę, czy to w dół, odcinając część doładowania, bez szarpnięć czy innych zbędnych skutków ubocznych.

Fajnie słychać różnicę w pracy turbo, przy zmianie z 240/265Nm na jakieś większe momenty rzędu 350Nm+ efekt jest taki jakby auto dostawało drugie życie 🙂

Może komuś się spodoba, może nie; i don’t care, ale da się i jestem pewien że dla niektórych kierowców…a może ich partnerek – nie obrażając płci pięknej 😉 to bardzo użyteczne.

EDIT: Krótko po opublikowaniu wpisu okazało się, że przecież możliwość przełączania wariantu mocowego rozwiązuje w pewnym sensie problem z mało wydajną instalacją LPG V-generacji Vialle, której potencjał kończy się na 150-170KM, w zależności od wersji.

Swoją drogą mimo upływu miesięcy i lat obcowania z tymi autami dalej jestem pod wrażeniem możliwości jakie daje Trionic 8. Ten sterownik to istny majstersztyk, geniusz! 🙂 

Wspomnę jeszcze że można wykonać baaardzo wiele modyfikacji i customizacji np. nie wiem czy wiedzieliście że jest funkcja podtrzymania obrotów przy zmianie biegów, domyślnie obroty te spadają o 100rpm na każdą 0,1s, jeśli ktoś lubi szybko zmieniać biegi da się ten system dowolnie przekonfigurować, czy nawet wyłączyć. Są także funkcje upłynniania reakcji na gaz – dodanie/odjęcie, ten system także ma możliwość przekalibrowania tak aby auto było bardziej agresywne/narwane, i wiele wiele innych ‘bajerów’ 🙂

Pozdrawiam serdecznie!

10 thoughts on “Jedno auto, dwa programy – przełączanie map np. seria/stg1

  • Na popularnym forum widzialem ten mod i nawet myslalem nad nim z tym, ze mam lpg i zrezygnowalem. Jakby gaz byl wyregulowany na 150km to na stg1 byloby ubogo i analogicznie z stg1 do serii. Tu pomijam wydajnosc instalacji, a mowie o regulacji. To ustawienie”opadania” obrotow byloby lekiem na takie bardzo wolne zchodzenie z obr przy zmianie biegow? Fajnie poczytac Twoja strone. Odwiedzam regularnie. Moze wrzucisz cos nt. sprzegla. Oczywiscie w mocniejszej specyfikacji. Pozdrawiam

    • Ooo ciekawe, tak – jeśli chodzi o spadanie obrotów to czasami to podtrzymanie jest wkurzające, bo puścisz szybciej sprzęgło i szarpnie, ja to u siebie ustawiłem na 2x szybsze opadanie i jest dużo wygodniej. Dzięki dzięki 🙂 o sprzęgle na pewno będzie, a co do LPG to oczywiście to co napisałeś jest bzdurą 🙂 przecież w zależności od osiąganej mocy/momentu masz różny czas wtrysku, więc jest to bez problemu do wystrojenia, bo przy niższym obciążeniu jesteś w zupełnie innym obszarze niż przy pełnym. To tak jakby napisać że nie da się wystroić LPG do trzymania pedału gazu tylko w połowie 😉

      • No w CL to nie bralem pod uwage, ale w OL przy WOT myslisz, ze latwo mozna znalezc “zloty srodek”? Nie wiem… pytam. To takie moje przemyslenia. Nie mowie, ze mam racje.

        • OK, to muszę coś wyjaśnić. De facto jedyne co robi mod/przełaczenie to ograniczenie max momentu generowanego przez silnik. Cała reszta tabel np. zapłon, dawki paliwa, doładowanie nie zmienia się. Tzn jest wykalibrowana poprawnie od zera do osiąganej max mocy, a więc oczywiście uwzględnia wartości/obciążenia pośrednie. Także nie ma tu mowy o jakiś złotych środkach, ale o normalnym wystrojeniu w danych punktach (typowo) mnożnika w sterowniku LPG 🙂 Jazdę na niższej mapie można porównać do jazdy na ‘pełnej’ tylko z częściowo wciśniętym pedałem gazu tak aby nie generował jeszcze max momentu. Przykład, upraszczając – przy mocy 150KM masz max czas wtrysku 15ms, przy 200KM powiedzmy 20ms, to są dwa różne punkty w mapie LPG i należy oba dostroić, jak i wartości pomiędzy nimi oczywiście

          • Rozjasniles mi sytuacje, szczegolnie przykladem. Faktycznie…teraz wydaje mi sie to logiczne. Wiec taki mod ma naprawde sens, szczegolnie teraz gdzie mamy aure jaką mamy. Dzieki za “naswietlenie” tematu. Pozdrawiam

          • A nie ma sprawy 🙂 Dodam że nawet łatwiej stroi się instalację jeśli masz takie punkty pośrednie, dużo prościej wcisnąć gaz w podłogę na niższym limiterze niż powiedzieć ‘wciśnij tak na 2/3 i staraj się teraz nie ruszać prawą stopą’ haha

  • Heh, czegoś zabrakło 😉
    Mam pytanie dotyczące modyfikacji softowych. Jeśli dobrze rozumiem, to rozwiązanie polega na odczytaniu z magistrali can informacji o pozycji przełącznika tempomatu wysyłanej przez CIM i zaprogramowaniu odpowiedniej reakcji ECM na taką sytuację. Moje pytanie dotyczy możliwości modyfikacji oprogramowania innych modułów na magistrali poza ECM. Czy da się to zrobić, czy jedynie wgrać TECH’em odpowiedni soft dla modułu dostępny przez TIS’a, ewentualnie wprowadzić modyfikacje opcji dostępbnych w TECH’u. Chciałbym pokombinować trochę z modułami w moim SS i próbuję rozpoznać sytuację.

  • No to może masz pomysł jak zrobić inny, ale podobny “myk”? Czyli przełączenie między dwiema mapami zapłonu.

Możliwość komentowania jest wyłączona.